Før koret i det hele tatt har åpnet munnen for å synge, har publikum gjort seg opp en mening – bare basert på måten de går inn på scena.

 

For et par helger sia var jeg på kor-NM 2017 i Trondheim, og kikka på noen av deltagerne der. Det var mange spennende og imponerende nummer. Men det var et par ting jeg tenkte på som de kunne gjort for å gjøre det enda bedre.

En av tingene er å øve på hvordan de går opp og ned på scena. Og hva skal de øve på? Her er noen tips:

 

1: Gå med selvtillit

 

Når korsangerne ser usikre og nervøse ut i måten de kommer inn på scena på, gjør det at vi som sitter i publikum får følelsen av at de er usikre og ustødige som kor – og musikalsk.

 

Mange av korsangerne som kom inn på scena så usikre og nervøse ut i måten de beveget seg på. Ustødige skritt, usikre på hvor de skulle plassere seg og hvordan de skulle stå. De klatret forsiktig opp på kor-trappene og balanserte bortover, redde for å falle ned.

Dette gjør at korsangerne ser usikre og nervøse ut, og at vi som sitter i publikum får følelsen av at de er usikre og ustødige som kor – og musikalsk.

Hvis korene øver på hvordan de går inn og ut på scena kan de gjøre entreen sin mye bedre. Øv på å gå med selvtillit: stødige og sikre skritt, rett og rak holdning med brystet høyt hevet, vit hvor dere skal gå. Dersom koret bruker noen minutter på øvelsene og  i konsertlokalet på å øve på dette, vil det ha stor effekt på hvordan publikum oppfatter dere – helt fra starten av.

 

2: Vær kjappe inn og ut på scena

 

Ved å springe ut på scena tilfører dere energi til publikum. Dere må selvsagt bruke mer energi på å springe enn å gå – og den energien smitter over på publikum!

 

På kor-NM ble korene introdusert av en konferansier, før de kom inn på scena, fremførte en tre-fire sanger, og deretter gikk av scena igjen.

Korene kunne med fordel ha vært kjappere både inn og ut på scena. Vi i publikum ga dem nemlig applaus både når de kom inn og når de gikk ut, men fordi de brukte så lang tid, var «klappe-energien» vår brukt opp før de var ferdige med å gå. Vi følte oss egentlig ferdige med klappe, men fortsatte applausen av høflighet.

I teaterverdenen er skuespillere ofte gode på raske innganger og utganger. De springer ut på scena for å ta imot applaus, og springer ut igjen. Det som skjer da er at de tilfører energi til publikum. De må selvsagt bruke mer energi på å springe enn å gå – og den energien smitter over på publikum! Vi som sitter i publikum får også en opplevelse av at de er så ivrige etter å møte oss at de må springe ut.

Kanskje er det en idé for noen kor å rett og slett springe ut på scena? Det fyller publikum med energi og entusiasme, og passer særlig godt hvis man skal fremføre et energisk repertoar!

 

3: Redd for løpe-støy? Bruk møbelknotter under skoa!

Noen korsangere vil kvie seg for å springe eller gå hurtig, fordi det kan lage mye lyd. Særlig hvis scena er oppbygd med hulrom under, eller de har på seg fin-skoa med klikk-klakk-lyd. Dermed lister de seg forsiktig fram for å ikke bråke, med den effekt at de ser usikre og nervøse ut.

Et enkelt tips er å feste møbelknotter av filt under skoa, eller under hælen. Da bråker det ikke så fælt, og du slipper å tenke på at du ikke skal lage lyd.

 

Oppsummering: Øv på hvordan dere går inn og ut på scena

Så, oppsummert: Dette er tre ting dere kan gjøre for at koret ditt skal gi publikum et godt inntrykk helt fra starten av:

 

  1. Øv på å gå med selvtillit
  2. Øv på å gå raskt
  3. Fest møbelknotter under skoa hvis du er redd for springe-støy

 

Se live-videoen

Se live-videoen fra Facebook, der jeg snakker om kor-NM 2017, og hvordan korene kan forbedre prestasjonen sin med hvordan de går opp og ned på scena:

 

Vil du ha hjelp til hvordan ditt kor kan få bedre kontakt med publikum?  Ta kontakt. Jeg er her for å hjelpe deg! :)

 

Bli bedre på scena

Vil du ha vite mer om hvordan du blir bedre på scena og får et mer entusiastisk publikum?

Meld deg på e-postlista, og få flere tips rett i mailboksen!

Jeg liker heller ikke spam, og vil aldri dele emailen din med andre. Powered by ConvertKit

Likte du dette? Del videre!

av Kaja Marie Berta Sofie Løvdal
Konsertdesigner

okt 25, 2017 | Bli bedre på scenen, Kor

Slik tjener du penger på musikken – få guiden GRATIS her!

Flere artikler

Din unike stil på scena

Din unike stil på scena

Når jeg instruerer musikere og artister i sceneferdigheter, er det siste jeg vil å gjøre dem til identiske sceneroboter.

Konsertforestillinga «En reise mot håp»

Konsertforestillinga «En reise mot håp»

Noen ganger får jeg lov til å jobbe med prosjekter som virkelig setter seg. Som etterlater spor – hos meg, og hos publikum. Konsertforestillinga «En reise mot håp» er et sånt prosjekt, som jeg blir glad, stolt og takknemlig av å tenke på.   Forestillinga...

Hva slags låter bør du starte konserten med?

Hva slags låter bør du starte konserten med?

Konserten er i gang, du spiller musikken din, og føler at den tar tak i deg. Men av en eller annen grunn tar den ikke helt tak i publikum, du når ikke helt gjennom. Hvordan bør du starte konserten for å få publikum om bord?

Ikke bruk opp kruttet på første låt

Ikke bruk opp kruttet på første låt

Du står backstage og smugkikker ut i rommet der publikum småprater mens de venter på at konserten skal begynne. Bakerst i rommet står noen viktige folk i bransjen som du har invitert. Dette er sjansen dere har venta på, nå skal dere virkelig vise dem hva dere er gode for!

Pin It on Pinterest

Share This