Noen ganger får jeg lov til å jobbe med prosjekter som virkelig setter seg. Som etterlater spor – hos meg, og hos publikum. Konsertforestillinga «En reise mot håp» er et sånt prosjekt, som jeg blir glad, stolt og takknemlig av å tenke på.

 

Forestillinga forteller den sterke og sanne historia om ei ung jentes vei ut av mørket, etter å ha opplevd overgrep og misbruk i barneår og som ung voksen. Den formidler at det finnes håp, at det er mulig med et liv etterpå. Historien fortelles av hovedpersonen selv – Marit Louise Barlaup – og hennes ensemble, gjennom musikk, monologer og dans.

 

Musikk som skaper noe

Dette er en forestilling det har føltes ekstra meningsfullt å jobbe med, fordi den har betydd så mye for de som har sett den. Enkeltpersoner som har fått livet sitt forandra, gnist av håp som har blitt tent, steg som har blitt tatt mot gjenopprettelse. Forestillinga ville noe, den hadde et viktig budskap, den har skapt noe utenfor seg selv.

Et god miks av  profesjonelle og mer uerfarne stod for både planlegging og gjennomføring av forestillinga. Foruten Marit Louise selv, var fem vokalister, fem musikere og èn danser med på å fortelle historia fra scena, godt hjulpet av lydmann, lysmann, hår- og makeup-artist, regissør, kostyme- og scenografimedarbeidere, prosjektleder, økonomi-ansvarlig, riggere og mange andre superflotte og hjelpsomme tilretteleggere.

Prosjektet vokste på seg underveis, og initiativtagerne hadde nok ikke sett for seg at oppslutninga skulle bli så stor, både blant støttespillere og hos publikum. Forestillinga hadde premiere for en fullsatt Vår frue kirke i Trondheim november 2014, og har siden blitt spilt på Levanger, i Stavanger og Molde.

 

Tillit og handlingsrom

Jeg hadde en ganske omfattende rolle i konsertforestillinga «En reise mot håp», med overordna ansvar for regi, scenografi og kostymedesign. Når jeg tenker tilbake på det blir jeg ydmyk og takknemlig, fordi jeg fikk komme så tett innpå, og fikk så mye tillit og handlingsrom til å forme det visuelle uttrykket i en såpass personlig, sår og sterk forestilling.

Det som gjorde meg mest glad, og som var aller viktigst for meg, var Marit Louises tilbakemelding om at hun følte at det «stemte». At hun opplevde at hun kjente seg igjen i den visuelle tolkninga mi av historien hennes. At det fikk fram stemninga og følelsene hun hadde ønsket og sett for seg. Og at det gjorde det enklere for henne å formidle det hun hadde på hjertet.

 

Scenografi som skaper varhet og nærhet

I prosessen hadde jeg og Marit Louise mange og lange samtaler, for å finne frem til «hennes» uttrykk, kjernen og stemninga i historien hun ville fortelle. Hvilke farger, hvilke materialer, former og lyssetting vil skape en varhet og nærhet som kreves å fortelle en såpass sterk historie? Hvilke omgivelser vil gi trygghet og gjøre det lettere for henne å dele noe så personlig, med mange hundre ukjente mennesker? Og hva vil gjøre at publikum føler seg tatt vare på, selv om det de hører kan gjøre vondt?

Disse spørsmålene (og mange andre) var bakgrunn for skisser, fargepalett, materialvalg og retningslinjer for scenografi og sceneantrekk.

 

Regi og budskap om håp

Deretter hadde jeg en rekke en-til-en øvelser med Marit Louise, der vi formet regien for forestillinga. Jeg instruerte henne i scene-teknikker, og veiledet henne i hvordan hun skulle framføre og formidle de ulike sangene og monologene.

Jeg hadde også en-til-en-øvelser med hver av vokal-solistene, og til slutt ledet jeg scene-øvelser med hele ensemblet. Vi jobbet med blikkontakt, kroppspråk, plassering og bevegelse på scena, formidling av innhold, fokus på de andre i ensemblet, kontakt med publikum, ta imot applaus, osv. Alt for å gi publikum en best mulig opplevelse, og for å få fram budskapet om håp.

 

Tårer, smil og trampeklapp

Responsen fra publikum var overveldene. Tårer, store smil, trampeklapp, rosord. Men det aller sterkeste var historiene vi fikk høre etterpå fra enkeltpersoner i publikum. Som hadde fått tent et gnist av håp. Som for første gang turte å dele sine egne historier. Som hadde gått hjem og sovet godt hele natten etter ukesvis med søvnproblemer. Som hadde fått ord for det de ikke hadde hatt ord for før. Som hadde fått tro på at ting kunne bli bedre, etter mange år med vanskeligheter.

 

Takknemlig

Jeg er så utrolig takknemlig for at jeg fikk være en del av dette prosjektet, og for at jeg fikk æren av å bidra med det jeg kan best, for å forme forestillinga. Det føles så utrolig meningsfullt å få lov til å være med å skape noe som gir håp for dem som lever i mørket.

Tilbakemeldinger fra noen av deltagerne

Å formidle det jeg har på hjertet har blitt mye enklere

Etter å ha jobbet med Kaja i BertaSofie konsertdesign har jeg blitt enormt mye tryggere på scenen. Å bevege meg på scenen, ha blikkontakt med publikum og virkelig formidle det jeg har på hjertet, har blitt mye enklere for meg. Det er gøy og spennende. Er uendelig takknemlig for den hjelpen jeg har fått!

Marit Louise Barlaup

Idé, manus og formidling, En reise mot håp

Fikk med seg alle de involverte

Jeg synes Kaja i BertaSofie konsertdesign bidro til at sluttresultatet for konsertforestillingen «En Reise mot Håp» ble meget profesjonelt og godt gjennomført, både i forhold til det visuelle og formidlingen. Kaja hadde et klart målbilde, og hun hadde en stramhet i regien som gjorde at hun fikk med seg alle de involverte, selv om det var ulik erfaring hos hver enkelt.

Dagfinn Grønvik

Musikalsk leder, En reise mot håp

Super jobb med regi og konsertdesign

Kaja er en god og tydelig leder og har gjort en super jobb med regi og konsertdesign under vår konsertforestilling. Den ville ikke blitt det samme uten.

Bjørn Olav Erland

Bassist

Tydelighet og ros i god kombinasjon

Å jobber med Kaja i BertaSofie Konsertdesign var en artig og ny opplevelse. Jeg opplevde at hun var veldig dyktig og strukturert, og tenkte veldig helhetlig om hele konsertprosjektet. Hun ledet øvelsene på en trygg, god og tydelig måte. Øvelsene var gjennomtenkt og godt planlagt, og ble derfor veldig effektive. Hun hadde en fin kombinasjon av å være både tydelig på hva vi burde jobbe videre med og tydelig på å gi ros når ting satt og fungerte bra.

Grete Storbæk Eriksen

Vokalist

Vil også bruke det på andre område

Det eg har lært av Kaja er noko eg vil ta med meg inn i jobben min, og også bruke på andre område enn berre musikalsk formidling.

 

Iselin Minde Kufoalor

Vokalist

Har du en konsert eller forestilling du ønsker hjelp med? Ta kontakt for en uforpliktende samtale.

1 + 9 =

av Kaja Marie Berta Sofie Løvdal
Konsertdesigner

Slik tjener du penger på musikken – få guiden GRATIS her!

Flere artikler

3 tips til hvordan korsangere går opp og ned på scena

3 tips til hvordan korsangere går opp og ned på scena

Før koret i det hele tatt har åpnet munnen for å synge, har publikum gjort seg opp en mening – bare basert på måten de går inn på scena. Her er tre tips til hvordan dere kan gi et godt inntrykk – fra starten av!

Din unike stil på scena

Din unike stil på scena

Når jeg instruerer musikere og artister i sceneferdigheter, er det siste jeg vil å gjøre dem til identiske sceneroboter.

Hva slags låter bør du starte konserten med?

Hva slags låter bør du starte konserten med?

Konserten er i gang, du spiller musikken din, og føler at den tar tak i deg. Men av en eller annen grunn tar den ikke helt tak i publikum, du når ikke helt gjennom. Hvordan bør du starte konserten for å få publikum om bord?

Ikke bruk opp kruttet på første låt

Ikke bruk opp kruttet på første låt

Du står backstage og smugkikker ut i rommet der publikum småprater mens de venter på at konserten skal begynne. Bakerst i rommet står noen viktige folk i bransjen som du har invitert. Dette er sjansen dere har venta på, nå skal dere virkelig vise dem hva dere er gode for!

Få publikum i god stemning med god holdning

Få publikum i god stemning med god holdning

Holdinga di – hvordan du bærer kroppen din – sier mye om deg. På få sekunder styrer den hvordan andre oppfatter deg. Den forteller hvordan du føler deg og hva du tenker. Og som musiker på scena er den med på å sette stemninga i rommet.

Vis folkeskikk på scena

Vis folkeskikk på scena

Å formidle musikk handler om kommunikasjon. Om å få kontakt med et annet menneske. Ønsker du større publikum og flere fans? – Vær høflig på scena!

Pin It on Pinterest

Share This