Skal en singer-songwriter gjøre det samme på scena som en pop-artist? Er musikkformidling det samme for en jazz-pianist som for en metal-gitarist? Min mening er: ja – og nei.

 

Av og til får jeg spørsmål om hvilken musikksjanger jeg helst jobber med. Om sceneferdighetene jeg lærer bort og veiledninga jeg gir gjelder spesielt for èn sjanger, eller om det er mer generelt for all musikkformidling.

Jeg har jobba med de fleste sjangere – jazz, pop, metal, etc., og funnet ut at de samme teknikkene for god musikkformidling gjelder i bunn og grunn på tvers av sjanger. Forskjellen ligger i hvordan du bruker teknikkene.

 

Klassisk bakgrunn

Helt i starten, da jeg begynte å utforske feltet musikkformidling og visuell kommunikasjon på scena, jobba jeg med et klassisk ensemble fra Musikkhøgskolen i Oslo. Min egen bakgrunn har også vært mye innenfor klassisk – jeg tok timer i klassisk piano fra jeg var var 5 til 19 år gammel, og øvde blant annet klassisk sangteknikk en periode. Jeg elsker å jobbe med klassisk musikk, fordi musikklandskapet ofte er mer abstrakt, noe som åpner for en mer fri og kunstnerisk tolkning av hvordan musikken skal framføres.

 

Så og si alltid ligger særpreget på et individuelt plan, mer enn på et sjangermessig plan.

 

Hva er særpreget?

Senere har jeg jobba med både rock, jazz, funk, pop, metal, singer-songwriter, osv. Det er alltid like spennende å dykke ned i musikken og bli kjent med artisten – uansett sjanger, for å finne ut hva som ligger der av unike skatter, hva som venter på å bli løftet fram og gjort tydeligere for publikum gjennom formidlinga. Så og si alltid ligger særpreget og det vi ønsker å fremheve, på et individuelt plan – hva er unikt for akkurat denne musikken, akkurat denne artisten – mer enn på et sjangermessig plan.

 

Sjanger avgjør stil, ikke teknikk

Hva du gjør på scena – formidlingsteknikkene – er de samme i ulike sjangere, mens det er stilen eller måten du gjør det på som forandrer seg ut ifra hva slags musikk du spiller.

Det er som med skala og toneart. Både den klassiske gitaristen og metal-gitaristen bruker de samme tonene, i f.eks. en d-moll-skala. Mens måten de spiller tonene på, stilen, skiller dem både i sjanger og personlig uttrykk. Instrumentet, eller verktøyet, kan også være det samme – samme piano i jazz og klassisk, samme mikrofon i hip-hop og gospel. Men igjen er det stilen og måten de spiller, på som avgjør sjangeren.

 

Musikken og din personlighet avgjør hvordan du bruker teknikkene.

 

Slik er det også med sceneferdighetene jeg lærer bort. Det du ønsker å oppnå – kontakt med publikum, dypere engasjement – er det samme uansett sjanger. Teknikkene og verktøyene – plassering på scena, blikkontakt, kroppspråk, bevegelse, etc. er i prinsippet det samme. Mens musikken og din personlighet avgjør hvordan du bruker de teknikkene. Stort, lite, teatralsk, subtilt, med humor, med alvor, osv. Du fyller dem med din personlighet, og din tolkning av musikken.

 

Musikkformidling for live-musikere – uansett sjanger

Kort oppsummert: Veiledninga jeg gir, og sceneferdighetene jeg lærer bort, er for alle musikere som spiller live for et publikum. For de som ønsker å kommunisere bedre med publikum, fange oppmerksomheten deres, og gjøre dem mer engasjert i musikken – uansett sjanger.

 

Om du vil ha hjelp til å få fram særpreget i din musikk og din personlighet når du spiller live – ta kontakt. Jeg er her for å hjelpe deg! :)

 

Bli bedre på scena

Vil du ha vite mer om hvordan du blir bedre på scena og får et mer entusiastisk publikum?

Meld deg på e-postlista, og få flere tips rett i mailboksen!

Jeg liker heller ikke spam, og vil aldri dele emailen din med andre. Powered by ConvertKit

Likte du dette? Del videre!

av Kaja Marie Berta Sofie Løvdal
Konsertdesigner

mar 9, 2017 | Bli bedre på scenen

Slik tjener du penger på musikken – få guiden GRATIS her!

Flere artikler

3 tips til hvordan korsangere går opp og ned på scena

3 tips til hvordan korsangere går opp og ned på scena

Før koret i det hele tatt har åpnet munnen for å synge, har publikum gjort seg opp en mening – bare basert på måten de går inn på scena. Her er tre tips til hvordan dere kan gi et godt inntrykk – fra starten av!

Din unike stil på scena

Din unike stil på scena

Når jeg instruerer musikere og artister i sceneferdigheter, er det siste jeg vil å gjøre dem til identiske sceneroboter.

Konsertforestillinga «En reise mot håp»

Konsertforestillinga «En reise mot håp»

Noen ganger får jeg lov til å jobbe med prosjekter som virkelig setter seg. Som etterlater spor – hos meg, og hos publikum. Konsertforestillinga «En reise mot håp» er et sånt prosjekt, som jeg blir glad, stolt og takknemlig av å tenke på.   Forestillinga...

Hva slags låter bør du starte konserten med?

Hva slags låter bør du starte konserten med?

Konserten er i gang, du spiller musikken din, og føler at den tar tak i deg. Men av en eller annen grunn tar den ikke helt tak i publikum, du når ikke helt gjennom. Hvordan bør du starte konserten for å få publikum om bord?

Ikke bruk opp kruttet på første låt

Ikke bruk opp kruttet på første låt

Du står backstage og smugkikker ut i rommet der publikum småprater mens de venter på at konserten skal begynne. Bakerst i rommet står noen viktige folk i bransjen som du har invitert. Dette er sjansen dere har venta på, nå skal dere virkelig vise dem hva dere er gode for!

Få publikum i god stemning med god holdning

Få publikum i god stemning med god holdning

Holdinga di – hvordan du bærer kroppen din – sier mye om deg. På få sekunder styrer den hvordan andre oppfatter deg. Den forteller hvordan du føler deg og hva du tenker. Og som musiker på scena er den med på å sette stemninga i rommet.

Vis folkeskikk på scena

Vis folkeskikk på scena

Å formidle musikk handler om kommunikasjon. Om å få kontakt med et annet menneske. Ønsker du større publikum og flere fans? – Vær høflig på scena!

Pin It on Pinterest

Share This